reklama

Čína III - Nezvyčajný život v Hong Kongu

Čo sa okrem návštevy veľkomesta dá robiť v Hong Kongu? Čo som sa naučil od 77 ročného Taliana a v čom sa obyvatelia Hong Kongu odlišujú od Číňanov?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď sa počuje slovo Hong Kong, asi si každý z nás predstaví obrovské množstvo mrakodrapov a zátoku Victoria. Územie Hong Kongu je však len z 25% zastavanou plochou. Zvyšok sú hory a džungľa. Kto by to povedal? Pred príchodom zisťujem, že sa v Hong Kongu dá navyše stanovať v kempe zadarmo. Po tom, ako som si podal žiadosť o turistické vízum do Ruska, sa vydávam na ostrov Lantau západne od mesta Hong Kong. Kemp Nam Šan je jedným z mnohých kempov roztrúsených na území autonómneho Hong Kongu. Je vybavený toaletou, sprchou a miestom na založenie ohňa. Navyše v krásnej scenérii hôr a džungle. Džungľa ukáže svoju pravú tvár už na ceste do kempu, keď takmer narazím do obrovskej pavúčej siete s pavúkom o veľkosti mojej dlane v jej strede. Asi tento chodník do kempu nik dlho nevyužíval. Aj na záchode pobehuje všetko možné od švábov cez pavúky, jašterice a hady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Kto nájde hada?
Kto nájde hada? (zdroj: Tomáš Benedik)
Tento je najčasteší (anglicky názov Golden orb weaver)
Tento je najčasteší (anglicky názov Golden orb weaver) (zdroj: Tomáš Benedik)
Kemp Namšan, ostrov Lantau, Hong Kong
Kemp Namšan, ostrov Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)
Kemp sa počas dažďa mení na kaluž, stan sa však statočne drží.
Kemp sa počas dažďa mení na kaluž, stan sa však statočne drží. (zdroj: Tomáš Benedik)

Po postavení stanu sa dávam do reči so starším pánom, ktorý má stan postavený obďaleč. Glauco pochádza z Talianska a má 77 rokov! V tomto kempe pobýva už viac než tri týždne! Spočiatku si myslím, že proste rád kempuje v prírode ako mnoho starších ľudí, ktorí si takto užívajú prírodu a kľud navôkol. Glauco do Hong Kongu prišiel ako mnoho krát pred tým z dôvodu, že mu vypršali víza a musí požiadať o nové. V čínskom Šenžene žije už 17 rokov, ale už ho to tam nebaví a premýšľa kam ďalej. Stanuje prvýkrát v živote a asi ani nie dobrovoľne – je na mizine. Brat mu posiela peniaze a to ho drží nad vodou. Za to víno a syr si dopraje aj v takejto situácii. Má predsa 77 a dlho už žiť nebude, vraví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Glauco mi rozpráva svoj životný príbeh. Pochádza z bohatej rodiny a nikdy nepoznal, čo je to nedostatok. Mal všetko. Keď dospel, od otca dostal milión dolárov a nejaký ten byt na Manhattane. Autá, drahé obleky a iný luxus sa stali jeho každodenným chlebom. Akoby peniaze rástli doslova na stromoch. Míňal viac ako zarobil a postupne sa zadlžoval. Po viac než dvadsiatich rokoch sa mu Spojené štáty zunovali a presťahoval sa do Číny.

Na staré kolená sa musel naučiť sám prať, čo doteraz vždy robili jeho slúžky. Neurob príliš veľa chýb, vraví mi. Spočítavajú sa. Rozmýšľam nad tým, čo mi Glauco vravel. Aby človek nemal v starobe problémy, nemusí práve pracovať od rána do večera. Musí mať svoje financie pod kontrolou. Vedieť, koľko míňa a koľko zarába. Glauko je príklad človeka, ktorý nikdy nepoznal ozajstnú hodnotu peňazí, pretože ich stále mal dostatok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Glauco
Glauco (zdroj: Tomáš Benedik)

Už druhý deň v kempe neprestáva pršať. Jún je najdaždivejším mesiacom v Hong Kongu. Dážď navyše prichádza tak náhle, že sa nestihnete ani skryť. Voda steká popod stan a všade sa tvoria potôčiky, stan však odoláva. Tretí deň sa počasie zlepšuje a ja sa rozhodujem vystúpiť na neďaleký vrchol Sunset Peak. Leto v Hong Kongu je horúce a vlhké, čo na turistiku nie je najideálnejšie. Navyše, pasáže džungľou sa stávajú mojou nočnou morou. Od detstva mám totiž strach z pavúkov, tu sú však tieto príšery omnoho väčšie a môj takmer úplne potlačený strach sa opäť dostáva na povrch. Zvládam to však a každý ďalší pavúk ma vystraší menej a menej. Z vrcholu Sunset peaku nie je síce žiaden výhľad – skôr hmla – užívam si, že neprší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Cestou na Sunset Peak, Lantau, Hong Kong
Cestou na Sunset Peak, Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)
Túra
Túra (zdroj: Tomáš Benedik)
Obyvatelia Hong Kongu sú radi v prírode, Lantau, Hong Kong
Obyvatelia Hong Kongu sú radi v prírode, Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)
Na vrchole je hmla, Lantau, Hong Kong
Na vrchole je hmla, Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)
Cesta nadol, Lantau, Hong Kong
Cesta nadol, Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)
Pláž Pui O, Lantau, Hong Kong
Pláž Pui O, Lantau, Hong Kong (zdroj: Tomáš Benedik)

Po piatich dňoch na ostrove Lantau sa vraciam do Hong Kongu vyzdvihnúť svoje vízum a presúvam sa na sever do tzv. Nových teritórií, kde prenocujem v kempe Hoktau. Mestá ležiace v tejto časti sú citeľne viac pod vplyvom pevninskej Číny. Je tu takmer zanedbateľné množstvo cudzincov, ľudia často nehovoria po anglicky, ceny sú tu takmer porovnateľné s tými v Číne.

Počas cesty do kempu stretávam Číňana zo Šenženu, ktorý ma s pomocou svojho telefónu (nehovorí po anglicky) pozýva na večeru. Jeho kamaráti totiž stanujú neďaleko kempu. Samozrejme neodmietam. Keď sa stretávame s jeho priateľmi, tí už vyvárajú. Rovnako ako v reštaurácii si zriadili platničku v strede kempingového stola a vyvárajú najprv kuracie kosti, neskôr sa do vriacej vody pridáva zelenina, huby, klobásy a pod. Všetko sa zje. Na to, že sa každý deň presúvajú, majú neuveriteľné množstvo výbavy a hlavne jedla.

V Hong Kongu som dokopy strávil 10 dní. Napriek tomu, že obyvatelia Hong Kongu neradi počúvajú, že sú Čínania, ja som zásadný rozdiel medzi nimi nezbadal. Aj obyvatelia Hong Kongu sú hluční, detinskí, často nevychovaní. Vtipné bolo, keď ku mne pribehol pán (neskôr som zistil, že je z Japonska), ktorý bol zhrozený zo správania „Číňanov“ a radil mi čo najskôr odtiaľ odísť.

Zásadný rozdiel medzi Číňanmi a obyvateľmi Hong Kongu však vidím v značnom individualizme. Každý sa stará len o seba a 90% ľudí neustále čumí do svojich telefónov. Výhodou pre turistov je veľmi dobrá znalosť Angličtiny a ľahší prístup k Západnym produktom a reštauráciám.

Vraciam sa späť do Šenženu. Čaká ma ďalších 3000 kilometrov stopovania.

Tomáš Benedik

Tomáš Benedik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  2x

S cestovaním som začal keď som mal 16 a vybral som sa spolu s otcom do Dánska a naspäť sám cez Interrail. Odvtedy ma to už nepustilo. Každú voľnú chvíľu a našetrené euro som vrazil do cestovania.Väčšinou to bolo na Ukrajinu, neskôr aj Moldavsko a Balkán, alebo tam, kde som našiel najlacnejšiu letenku. Po tom, ako som začal pracovať, som mal síce viac peňazí, ale dvojtýždňová dovolenka mi už nestačila. Po dvoch rokoch práce v zahraničí som dal výpoveď a spolu s priateľkou Mirunou sme si začali plniť cestovateľské sny: Cestu okolo sveta. Začali sme 2. Augusta 2017 a na ceste plánujeme byť asi 1,5 roka. O všetkom, čo sa nám počas cesty prihodí, budem písať tu. Zoznam autorových rubrík:  Cesta okolo svetaCesta júžnym BalkánomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu