reklama

Mongolsko II - Erdenet a cesta do Ruska

Ako vyzerá mesto Erdenet a ako som sa dostal do najväčšej fabriky v celom Mongolsku? Dá sa po Mongolsku stopovať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Po návrate do Ulanbátaru a vyzdvihnutí niektorých vecí, ktoré som na pár dní nechal u svojho hostiteľa, sa vyberám do mesta Erdenet. Hlavným dôvodom je plán, že sa pohodlne vyspím vo vlaku. Stanica v Erdenete je asi 10 kilometrov od mesta a najprv sa rozhodujem ísť peši – aj tak nemám nič iné na pláne – zastavuje mi však mongolská rodina a v Angličtine mi ponúka odvoz. Nakoniec vysvitne, že v Anglicku žijú, už mi tá ich dobrá Angličtina pripadala nejak pofiderne. Keď ma vysadia na námestí a ja po 15 minútach mám všetko pozreté, začínam premýšľať nad tým, čo s načatým dňom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Hlavné námestie v Erdenete, Mongolsko
Hlavné námestie v Erdenete, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Budova, pred ktorou sa všetci fotili, Erdenet, Mongolsko
Budova, pred ktorou sa všetci fotili, Erdenet, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Karl Marx nesmie chýbať, Erdenet, Mongolsko
Karl Marx nesmie chýbať, Erdenet, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Erdenet
Erdenet  (zdroj: Tomáš Benedik)

Nakoniec usudzujem, že si to predsa len odpešujem na tú stanicu a vezmem jediný sem chodiaci vlak späť niekam smer Darchan. Počas chôdze sa však stretávam so starším pánom hovoriacim plynule po rusky. Nakoniec vysvitne, že pracuje vo fabrike na spracovanie medenej a molybdénovej rudy. Vraj má dnes v pláne ukázať fabriku skupinke francúzskych turistov a ak nemám nič proti, môžem sa pridať. Tohto pána mi z neba zoslal sám pán Boh. A už som sa bál, že nebudem mať čo robiť. Fabrika bola postavená v spolupráci so Sovietskym zväzom v sedemdesiatych rokoch, avšak práve československí geológovia nerastné bohatstvo objavili, kvôli Pražskej jari a následnej normalizácii sa však spolupráca s vtedajšou ČSSR presunula na vedľajšiu koľaj. Dnes je fabrika čisto štátnou, mongolskou firmou a vraj generuje polovicu HDP celej krajiny! Dokonca vraj fabrika v minulosti dosahovala aj 70% celého HDP Mongolska! Francúzske turistiky Mongolsko navštevujú na 10 dní, neviem, prečo je fabrika na ich pláne, je to len fabrika, vyzerajú však, že ich to celkom zaujalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ťažba medenej a molybdénovej rudy, miesto je hlboké až 400 metrov, Erdenet, Mongolsko
Ťažba medenej a molybdénovej rudy, miesto je hlboké až 400 metrov, Erdenet, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Fabrika, Erdenet, Mongolsko
Fabrika, Erdenet, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Fabrika na spracovanie rudy, Erdenet, Mongolsko
Fabrika na spracovanie rudy, Erdenet, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)

Z Erdenetu nakoniec kupujem lístok do dediny Salchit ležiacej na transmongolskej magistrále a v blízkosti mesta Darchan. Tu plánujem prenocovať a ráno sa vybrať do Darchanu. Vlak do Salchitu príchádza až za tmy a ja sa rýchlo a nenápadne vyberám hľadať miesto na noc. Snažím sa byť čo najmenej nápadný, človek predsa nikdy nevie. Opäť nachádzam miesto neďaleko rieky Khara Gool a dokonca na druhom brehu tiež niekto stanuje. Obloha v Mongolsku je plná hviezd, v diaľke sa dokonca blýska, hrom však nepočuť a ja v kľude zaspávam. Budí ma jedine stádo koní, ktoré sa rozhodlo pásť rovno vedľa môjho stanu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Vlak Erdenet - Darkhan - Ulanbátar, Mongolsko
Vlak Erdenet - Darkhan - Ulanbátar, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Perfektné miesto na stanovanie, Salkhit, Mongolsko
Perfektné miesto na stanovanie, Salkhit, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Meandrujúca rieka Kharaa Gol, Salkhit, Mongolsko
Meandrujúca rieka Kharaa Gol, Salkhit, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)

Ráno sa nikam neponáhľam, viem že najbližší vlak do Darchanu ide až o piatej. Čakať sa mi nakoniec nechce a idem skúsiť do asi 30 kilometrového Darchanu odstopovať. Stopovanie je v Mongolsku neznámy pojem a väčšina šoférov pýta peniaze. Prvý problém však je vôbec nájsť správnu cestu do Darchanu! Asfaltky tu neexistujú. Najprv sa vydávam nesprávne, potom však zazriem auto jazdiace po svahu východne od mesta a mieriace na sever. Tam niekde tá cesta musí byť. A naozaj, dva pásy vyryté v tráve, to bude ono. A zastavuje hneď prvé auto, dodávka, a šofér na otázku, koľko to bude stáť, odpovedá „bezplatno“. O druhej už som v Darchane a nakoniec sa rozhodujem tu prenocovať v jednom z motelov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Stopovanie v Mongolsku, Salkhit,  Mongolsko
Stopovanie v Mongolsku, Salkhit, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)

Na druhý deň sa situácia opakuje. Na sever do Suchbátaru ide opäť len jeden vlak, o siedmej večer. Tak opäť stopujem a opäť ma bezplatne vezie rodinka až do Suchbátaru. Ako bonus sa zastavujeme v známom budhistickom chráme Eež mod. Chrám je vlastne obyčajný dom, vnútri sú akurát dve rúcha, pravdepodobne Budhu, a vonku miesto na zapálenie sviečok a akýsi stôl, kde ľudia ukladajú potraviny ako obetu. To mrhanie potravinami mi pripadá trochu hlúpe, je to však ich tradícia a ľudia veria, že je toto miesto nezvyčajné. 

Budhistický chrám Eež Mod, Mongolsko
Budhistický chrám Eež Mod, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)
Mier svetu, Altynbulag, Mongolsko
Mier svetu, Altynbulag, Mongolsko (zdroj: Tomáš Benedik)

Rodinka ma vysádza v Sukhbátare a ja sa rozhodujem posledných 25 kilometrov odpešovať až k ruskej hranici, aby som mal čo robiť. Po asi dvadsiatich minútach mi však zastavuje auto a šofér sa ponúka, že ma do hraničného mesta Altynbulag odvezie. To som mal zase celkom šťastie. Keďže ruské vízum mi začína a o deň neskôr, opäť volím ubytovanie v moteli za necelé 4 eurá. Už sa teším na Rusko!

Tomáš Benedik

Tomáš Benedik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  2x

S cestovaním som začal keď som mal 16 a vybral som sa spolu s otcom do Dánska a naspäť sám cez Interrail. Odvtedy ma to už nepustilo. Každú voľnú chvíľu a našetrené euro som vrazil do cestovania.Väčšinou to bolo na Ukrajinu, neskôr aj Moldavsko a Balkán, alebo tam, kde som našiel najlacnejšiu letenku. Po tom, ako som začal pracovať, som mal síce viac peňazí, ale dvojtýždňová dovolenka mi už nestačila. Po dvoch rokoch práce v zahraničí som dal výpoveď a spolu s priateľkou Mirunou sme si začali plniť cestovateľské sny: Cestu okolo sveta. Začali sme 2. Augusta 2017 a na ceste plánujeme byť asi 1,5 roka. O všetkom, čo sa nám počas cesty prihodí, budem písať tu. Zoznam autorových rubrík:  Cesta okolo svetaCesta júžnym BalkánomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu